Karawaningowe FAQ. Centrum Entuzjastów Caravaningu

KAMPERY

Czy prowadzenie kampera wymaga specjalnych uprawnień?

Każdy kierowca samochodu osobowego, który rozważa zakup kampera lub chociażby jego wypożyczenie, z pewnością zastanawia się, czy posiada właściwe uprawnienia do prowadzenia takiego pojazdu. Najbardziej popularne w Polsce prawo jazdy kategorii B, na mocy przepisów o ruchu drogowym, pozwala uprawnionym osobom kierować pojazdami do dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5 tony. Na szczęście zdecydowana większość kamperów w dowodzie rejestracyjnym ma wpisaną masę mniejszą i nie przekraczająca tej wartości. Oznacza, to że prowadząc na co dzień zwykłe osobowe auto lub pojazd dostawczy, możesz też bez problemu legalnie prowadzić kampera.

Oczywiście zdarzają się pojazdy większe, obszerniejsze i bardziej luksusowe, które na przykład oferuje marka Morelo. Każdy kamper, którego DMC przekracza 3,5 tony wymaga od kierowcy prawa jazdy kategorii C1 lub C – w zależności od masy pojazdu. W każdym przypadku należy pamiętać, że kamper to prawdziwy dom na kółkach. Za plecami kierowcy znajduje się zarówno łazienka, sypialnia, kuchnia, a nad głową często też znajdziemy alkowę. Jest to detal, który warto przypomnieć, ponieważ nasza uwagę na drodze powinny przykuwać dodatkowo znaki drogowe, zwłaszcza znaki zakazu, które informują o dozwolonej wysokości i masie pojazdu. Często spotykamy na drogach sytuacje, w których to kamper ciągnie za sobą dodatkową przyczepkę. Jeżeli my również zamierzamy skorzystać z takiej możliwości, musimy sprawdzić wymogi dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej dla całego zestawu jakim się poruszamy.

Jakie są rodzaje kamperów?

Kamper to pojazd o specjalistycznej zabudowie, która łączy w sobie funkcje mobilnego domku na kółkach oraz zwykłego środka transportu. Kampery co do zasady pełnią rolę pojazdu kempingowego, którego używać możemy do karawaningowych wyjazdów i podróży. Dzięki właściwościom jakie dają kampery, możemy spakować w nie najpotrzebniejsze rzeczy i wyruszyć w wyprawę nie tylko po kraju, ale po całym kontynencie. Czy wiedziałeś jednak, że wyróżniamy cztery główne typy samochodów kempingowych?

Kamper w zabudowie typu Van jest najprostszym przykładem kampera. Producent zabudowy otrzymuje do dyspozycji pusty samochód dostawczy. Następnie instaluje w nim całe wyposażenie, a także wszelkie instalacje, w tym sanitarne i elektryczne. Z zewnątrz pojazd taki wygląda jak zwykły samochód dostawczy i moglibyśmy się zdziwić, co kryje się w jego wnętrzu. Kamper typu Van jest zazwyczaj wąski, a jego wnętrze może być ciasne, ale to oczywiście zależy od rodzaju użytej zabudowy wewnętrznej. Bardzo popularna dziś metoda przerabiania samochodów dostawczych na kampery metodą chałupniczą dotyczy właśnie pojazdów typu van.

Kolejny przykład to kamper typu półintegra. Tutaj do producenta zabudowy trafia pojazd, który zawiera wyłącznie szoferkę. Rolą producenta zabudowy jest jej całkowite zaprojektowanie i zintegrowanie z ramą samochodu. Kampery typu półintegra są większe i przestronniejsze od zwykłych vanów. Warto również wspomnieć fakt, iż stworzenie przez producenta własnej zabudowy daje mu dużą wszechstronność w projektowaniu wnętrza i rozkładu poszczególnych stref. Jest to niewątpliwie opcja bardziej komfortowa i luksusowa, aniżeli zwyczajny van.

Następny rodzaj kampera to integra. Jak wskazuje sama nazwa, kamper tego typu jest całkowicie zintegrowany. Producent zabudowy otrzymuje od dostawcy wyłącznie podwozie, co daje mu możliwość zaprojektowania nie tylko części mieszkalnej, ale także całego kokpitu i szoferki. Kampery typu integra to najbardziej luksusowe rozwiązania dostępne na rynku. Więcej o tych kamperach przeczytasz tutaj.

Ostatnim rodzajem kamperów jest zabudowa typu alkowa. Kamper w tej zabudowie to rozbudowana wersja półintegry. Jej charakterystyczną cechą jest wystający daszek nad kabiną kierowcy. Przestrzeń ta zwiera w sobie dodatkowe łóżko, ale także inne elementy wyposażenia. Warto wybrać alkowę gdy wybieramy się na karawaning większą ilością osób, lub gdy chcemy aby nasza sypialnia była wyraźnie oddzielona od pozostałej części mieszkalnej.

Karawaningowe FAQ. Przyczepy kempingowe.

PRZYCZEPY KEMPINGOWE

Czy można przebywać w przyczepie kempingowej podczas jazdy?

Czy można przebywać w przyczepie kempingowej podczas jazdy? Jest to pytanie, które zadajemy sobie wyruszając w naszą pierwszą karawaningową podróż. Otóż przepisy w tym zakresie są jasne: przebywanie w przyczepie kempingowej podczas jej holowania jest kategorycznie zabronione. Wszyscy podróżnicy, którzy udają się na kemping muszą znajdywać się w aucie, które przyczepę holuje. Do przyczepy można wejść dopiero wtedy, gdy zestaw jakim jest auto oraz przyczepa zostaną prawidłowo zaparkowane na polu kempingowym, lub w wyznaczonym do tego miejscu.

Przebywanie w przyczepie kempingowej, podczas gdy jest ona w ruchu niesie za sobą wielkie ryzyko i niebezpieczeństwo. Głównym zagrożeniem jest brak odpowiednich zabezpieczeń i systemów bezpieczeństwa, takich jak pasy, czy poduszki powietrzne. Przyczepa kempingowa nie posiada również stref zgniotu, takich jakie posiadają auta osobowe, czy kampery. Już sam proces awaryjnego hamowania może okazać się niebezpieczną pułapką: ruchome elementy, lub też dodatkowe wyposażenie mogą z siłą pocisku uderzyć przebywające w przyczepie osoby. Pamiętajmy o bezpieczeństwie i stosujemy się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego, a nasze karawaningowe wakacje spędzimy w atmosferze spokoju, radości i uśmiechu.