Karawaningowe FAQ. Centrum Entuzjastów Caravaningu

KAMPERY

Czy prowadzenie kampera wymaga specjalnych uprawnień?

Każdy kierowca samochodu osobowego, który rozważa zakup kampera lub chociażby jego wypożyczenie, z pewnością zastanawia się, czy posiada właściwe uprawnienia do prowadzenia takiego pojazdu. Najbardziej popularne w Polsce prawo jazdy kategorii B, na mocy przepisów o ruchu drogowym, pozwala uprawnionym osobom kierować pojazdami do dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 3,5 tony. Na szczęście zdecydowana większość kamperów w dowodzie rejestracyjnym ma wpisaną masę mniejszą i nie przekraczająca tej wartości. Oznacza, to że prowadząc na co dzień zwykłe osobowe auto lub pojazd dostawczy, możesz też bez problemu legalnie prowadzić kampera.

Oczywiście zdarzają się pojazdy większe, obszerniejsze i bardziej luksusowe, które na przykład oferuje marka Morelo. Każdy kamper, którego DMC przekracza 3,5 tony wymaga od kierowcy prawa jazdy kategorii C1 lub C – w zależności od masy pojazdu. W każdym przypadku należy pamiętać, że kamper to prawdziwy dom na kółkach. Za plecami kierowcy znajduje się zarówno łazienka, sypialnia, kuchnia, a nad głową często też znajdziemy alkowę. Jest to detal, który warto przypomnieć, ponieważ nasza uwagę na drodze powinny przykuwać dodatkowo znaki drogowe, zwłaszcza znaki zakazu, które informują o dozwolonej wysokości i masie pojazdu. Często spotykamy na drogach sytuacje, w których to kamper ciągnie za sobą dodatkową przyczepkę. Jeżeli my również zamierzamy skorzystać z takiej możliwości, musimy sprawdzić wymogi dotyczące dopuszczalnej masy całkowitej dla całego zestawu jakim się poruszamy.

Czy parkingi dla kamperów są darmowe?

Parking dla kamperów może być zarówno darmowy, jak i płatny, w zależności od lokalizacji, wyposażenia oraz oferowanych udogodnień. Darmowe parkingi dla kamperów to zazwyczaj wydzielone, publiczne przestrzenie przy drogach. Są to najczęściej polanki, lub przestrzenie z możliwością zaparkowania kampera w sposób, który nie zagraża uczestnikom ruchu drogowego, a także osobom odpoczywającym w aucie kempingowym. W Polsce mogą to być leśne parkingi położone bezpośrednio przy drogach krajowych przebiegających przez zalesione tereny, lub parkingi przy autostradach.

Parkingi płatne oferują zazwyczaj specjalną, dedykowaną karawaningowi infrastrukturę, w tym dostęp do prądu, wody lub toalety. Często parkingi płatne oferują również dodatkowe atrakcje takie jak place zabaw dla dzieci, przestrzeń wspólną z przeznaczeniem do przygotowania posiłków, a także udogodnienia, na przykład ochronę. Na płatnych parkingach często znajdziemy i skorzystamy z bezpłatnego Wi-Fi.

Odpowiedni parking dla kamperów możemy znaleźć poprzez strony Internetowe, aplikacje mobilne, aktualne przewodniki lub w informacji turystycznej.

Czy w kamperze jest prysznic?

Wiele osób rozpoczynających swoją przygodę z karawaningiem, często zastanawia się nad tym jak wyposażony jest kamper, a także jakie daje możliwości. Jednym z bardziej popularnych pytań jest to, czy w kamperze jest prysznic? Odpowiedź na to pytanie jest w większości przypadków twierdząca.

Nowoczesne kampery, bez względu na rodzaj i zabudowę w większości oferują udogodnienie, jakim jest prysznic. Producenci zabudów ze względu na ograniczenia w powierzchni użytkowej jaką mają do dyspozycji, muszą wykazać się niezwykłą kreatywnością. Chodzi przecież o to, aby zachować maksimum funkcjonalności przy dostarczeniu jak największego komfortu użytkownikom kampera. Dlatego też najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest umieszczenie prysznica w łazience, która to na czas korzystania z prysznica, cała zmienia się w kabinę prysznicową. Nie musimy dzięki temu martwić się o dodatkowe zasłonki czy drzwiczki imitujące kabinę. Rozwiązanie takie pozwala zaoszczędzić dużo cennej przestrzeni i wykorzystać ją na przykład na zwiększenie objętości części dziennej.

Prysznic w kamperze działa w oparciu o wewnętrzny system instalacji wodnej. Chcąc skorzystać z prysznica musimy mieć zapewniony zapas wody czystej w zbiorniku, sprawny podgrzewacz wody, a także odpowiednio dużo miejsca w zbiorniku z wodą brudną. Dla osób korzystających z prysznica w kamperze, taka forma kąpieli może być dość niekomfortowa, ale w chwili gdy brak jest innej alternatywny, możliwość ciepłego lub chłodnego, orzeźwiającego prysznica jest czymś wartym chwilowego dyskomfortu.

Ile osób może podróżować kamperem?

Liczba osób, które mogą podróżować kamperem, zależy od producenta, modelu, wielkości, a także konfiguracji danego pojazdu. Kampery różnią się od siebie rodzajem zabudowy, która często definiuje możliwości zagospodarowania zabudowy. Z reguły kamper typu Van pomieści mniej osób, aniżeli kamper w zabudowie Integra. Kampery są zaprojektowane z myślą o różnej liczbie pasażerów, a samą maksymalną liczbę osób określa sam producent. Najczęściej w portfolio znanych marek karawaningowych możemy spotkać szeroki przekrój modeli, dzięki czemu każdy entuzjasta karawaningu powinien znaleźć pojazd dostosowany do swoich wymagań i oczekiwań.

Ile pali kamper?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie: ile pali kamper? Zużycie paliwa przez kampery może znacznie się różnić w zależności od kilku czynników, takich jak:

  • Wielkość i masa kampera: większe i cięższe kampery będą naturalnie zużywać więcej paliwa niż mniejsze i lżejsze modele. Sytuacja ta jest analogiczna, gdy użyjemy porównania małego samochodu osobowego i dużego auta dostawczego.
  • Typ, konstrukcja i pojemność silnika: silniki benzynowe zwykle zużywają więcej paliwa niż diesle. Bardzo duży wpływ na spalanie kampera ma pojemność skokowa silnika. Silniki o dużej pojemności spalają więcej paliwa, aniżeli silniki o małej pojemności.
  • Styl jazdy: sposób w jaki prowadzimy kampera ma czasami kolosalne znaczenie, jeżeli chodzi o średnie spalanie pojazdu. Ekonomiczna jazda z umiarkowaną prędkością i płynne przyspieszanie mogą zmniejszyć zużycie paliwa, podczas gdy gwałtowne przyśpieszanie i jazda na wysokich obrotach to spalanie zwiększają.
  • Warunki drogowe: jazda po autostradzie przy stałej prędkości  sprawi, że zużyjemy mniej paliwa, aniżeli jazda w warunkach ruchu miejskiego, gdzie jesteśmy skazani na częste hamowanie i przyśpieszanie.
  • Obciążenie pojazdu: im bardziej dociążymy nasz pojazd, na przykład przewożonym bagażem, tym więcej paliwa spali nasz kamper. Na obciążenie wpływają nie tylko przewożone rzeczy i przedmioty, ale również ilość pasażerów, czy chociażby ilość wody w zbiorniku.

 

O ile wyżej wymienione czynniki są zmienne, o tyle na bazie danych technicznych można uśrednić wartość spalania kamperów i sklasyfikować ją według rodzaju kampera:

  • Małe kampery na bazie vanów: około 8-12 litrów na 100 km.
  • Średnie kampery: około 10-15 litrów na 100 km.
  • Duże kampery: mogą zużywać 15-25 litrów na 100 km lub nawet więcej w przypadku bardzo dużych modeli.

 

Aby uzyskać bardziej dokładne informacje na temat konkretnego modelu, zaleca się sprawdzić jego dane techniczne. Dane takie dostępne są na stronach internetowych, w katalogach, a także u dealerów sprzedających kampery. Dobrą praktyką jest też zasięgnięcie opinii na forach internetowych, gdzie z dużym prawdopodobieństwem znajdziemy użytkowników, którzy posiadają dokładnie taki sam pojazd jak nasz.

Jakie są rodzaje kamperów?

Kamper to pojazd o specjalistycznej zabudowie, która łączy w sobie funkcje mobilnego domku na kółkach oraz zwykłego środka transportu. Kampery co do zasady pełnią rolę pojazdu kempingowego, którego używać możemy do karawaningowych wyjazdów i podróży. Dzięki właściwościom jakie dają kampery, możemy spakować w nie najpotrzebniejsze rzeczy i wyruszyć w wyprawę nie tylko po kraju, ale po całym kontynencie. Czy wiedziałeś jednak, że wyróżniamy cztery główne typy samochodów kempingowych?

Kamper w zabudowie typu Van jest najprostszym przykładem kampera. Producent zabudowy otrzymuje do dyspozycji pusty samochód dostawczy. Następnie instaluje w nim całe wyposażenie, a także wszelkie instalacje, w tym sanitarne i elektryczne. Z zewnątrz pojazd taki wygląda jak zwykły samochód dostawczy i moglibyśmy się zdziwić, co kryje się w jego wnętrzu. Kamper typu Van jest zazwyczaj wąski, a jego wnętrze może być ciasne, ale to oczywiście zależy od rodzaju użytej zabudowy wewnętrznej. Bardzo popularna dziś metoda przerabiania samochodów dostawczych na kampery metodą chałupniczą dotyczy właśnie pojazdów typu van.

Kolejny przykład to kamper typu półintegra. Tutaj do producenta zabudowy trafia pojazd, który zawiera wyłącznie szoferkę. Rolą producenta zabudowy jest jej całkowite zaprojektowanie i zintegrowanie z ramą samochodu. Kampery typu półintegra są większe i przestronniejsze od zwykłych vanów. Warto również wspomnieć fakt, iż stworzenie przez producenta własnej zabudowy daje mu dużą wszechstronność w projektowaniu wnętrza i rozkładu poszczególnych stref. Jest to niewątpliwie opcja bardziej komfortowa i luksusowa, aniżeli zwyczajny van.

Następny rodzaj kampera to integra. Jak wskazuje sama nazwa, kamper tego typu jest całkowicie zintegrowany. Producent zabudowy otrzymuje od dostawcy wyłącznie podwozie, co daje mu możliwość zaprojektowania nie tylko części mieszkalnej, ale także całego kokpitu i szoferki. Kampery typu integra to najbardziej luksusowe rozwiązania dostępne na rynku. Więcej o tych kamperach przeczytasz tutaj.

Ostatnim rodzajem kamperów jest zabudowa typu alkowa. Kamper w tej zabudowie to rozbudowana wersja półintegry. Jej charakterystyczną cechą jest wystający daszek nad kabiną kierowcy. Przestrzeń ta zwiera w sobie dodatkowe łóżko, ale także inne elementy wyposażenia. Warto wybrać alkowę gdy wybieramy się na karawaning większą ilością osób, lub gdy chcemy aby nasza sypialnia była wyraźnie oddzielona od pozostałej części mieszkalnej.

Karawaningowe FAQ. Przyczepy kempingowe.

PRZYCZEPY KEMPINGOWE

Czy można przebywać w przyczepie kempingowej podczas jazdy?

Czy można przebywać w przyczepie kempingowej podczas jazdy? Jest to pytanie, które zadajemy sobie wyruszając w naszą pierwszą karawaningową podróż. Otóż przepisy w tym zakresie są jasne: przebywanie w przyczepie kempingowej podczas jej holowania jest kategorycznie zabronione. Wszyscy podróżnicy, którzy udają się na kemping muszą znajdywać się w aucie, które przyczepę holuje. Do przyczepy można wejść dopiero wtedy, gdy zestaw jakim jest auto oraz przyczepa zostaną prawidłowo zaparkowane na polu kempingowym, lub w wyznaczonym do tego miejscu.

Przebywanie w przyczepie kempingowej, podczas gdy jest ona w ruchu niesie za sobą wielkie ryzyko i niebezpieczeństwo. Głównym zagrożeniem jest brak odpowiednich zabezpieczeń i systemów bezpieczeństwa, takich jak pasy, czy poduszki powietrzne. Przyczepa kempingowa nie posiada również stref zgniotu, takich jakie posiadają auta osobowe, czy kampery. Już sam proces awaryjnego hamowania może okazać się niebezpieczną pułapką: ruchome elementy, lub też dodatkowe wyposażenie mogą z siłą pocisku uderzyć przebywające w przyczepie osoby. Pamiętajmy o bezpieczeństwie i stosujemy się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego, a nasze karawaningowe wakacje spędzimy w atmosferze spokoju, radości i uśmiechu.

Czy warto kupić przyczepę kempingową z komisu?

Komis przyczep kempingowych to punkt usługowy, w którym zarówno kupisz, jak i sprzedasz swoją przyczepę kempingową. Jeżeli z jakiegoś powodu zdecydujesz się sprzedać swój pojazd kempingowy, możesz skorzystać z rozbudowanej oferty usług komisu. Jeżeli natomiast szukasz przyczepy kempingowej, którą będziesz cieszyć się długie lata, komis jest idealnym miejscem, w którym warto zacząć poszukiwania wymarzonego modelu.

Dlaczego warto powierzyć sprzedaż przyczepy komisowi? Jest kilka powodów wartych podkreślenia i przemyślenia. Po pierwsze pracownicy komisu mają doskonałe rozeznanie w trendach i równie dobrze znają rynek. Dzięki temu, zostawiając swoją przyczepę kempingową w komisie, otrzymasz profesjonalne wskazówki, a także propozycję realnej kwoty, jaką komis postara się w Twoim imieniu uzyskać. W bardziej profesjonalnych komisach, obsługa sprawdzi dokładnie Twój pojazd posługując się listą z punktami kontrolnymi. To istotne, ponieważ pozwoli to na uniknięcie sytuacji, w których sprzedamy pojazd z ukrytą wadą, a tym samym zminimalizujemy ryzyko późniejszych komplikacji posprzedażowych. Wreszcie komis jest miejscem odwiedzanym przez zdecydowanych klientów, szukających pojazdu danego typu, co zwiększa szanse za zainteresowanie się akurat Twoją przyczepą.  Sprzedając przyczepę przy pomocy pracowników komisu, scedujesz na nich wszelkie rozmowy z klientami, a także przekazujesz pełnomocnictwo do prezentowania pojazdu klientom w Twoim imieniu. Jeżeli więc nie jesteś wystarczająco cierpliwy lub najzwyczajniej w świecie nie masz czasu na zajmowanie się sprzedażą, komis jest idealnym rozwiązaniem.

Czy warto kupić przyczepę kempingową z komisu? Tak! Chociażby z powodu wszystkich, wyżej wymienionych czynników, które dadzą Ci pewność zakupu sprawdzonego pojazdu. Dodatkowo wiele komisów oferuje pakiety finansowania, czego nie uzyskasz u prywatnych sprzedawców. Możesz więc sfinalizować całą transakcję w komisie przyczep kempingowych nawet wtedy, gdy zamierzasz zakupić pojazd w leasingu lub kredycie.

Zapraszamy do zapoznania się z nasza ofertą, w tym między innymi z komisem przyczep kempingowych i kamperów. Serdecznie zachęcamy do kontaktu oraz do zadawania wszelkich pytań, jakie przyjdą Państwu do głowy.